کانکور و نکات مهم که باید به آن توجه نمود.

امتحان کانکور یکی از سرنوشت سازترین امتحان های می باشد که جوانان در آن شرکت می نماید و با موفقیت در رشته ی دلخواه خویش، آینده ی خویش را ترسیم می کند. برای اینکه در امتحان کانکور بتوانید از دانایی و مهارت های که دارید استفاده ی اعظمی نمایید توصیه می شود، نکات ذیل را در نظر بگیرید.

  • به مکان ثبت معلومات بایومتریک و توزیع کارت (مکاتب تان) در زمان مشخص شده اش حاضر شوید و زمانی که کارت را اخذ نمودید یک کپی از کارت بگیرید و به محل و زمان امتحان توجه کنید. امسال کارت امتحان را از مکتب مربوطه خود می توانید اخذ کنید.
  • لیستی از رشته های که می خواهید انتخاب کنید، آماده کنید. انتخاب های شما نظر به حداقل نمره الزامی ورود به آن رشته ها، باید حدود 15-20 نمره از هم تفاوت داشته باشند. (از بالا به پایین)

کود رشته ها و ظرفیت هر رشته را در پوهنتون های مورد نظر می توانید از اینجا دانلود کنید.

  • شب قبل از امتحان، راحت و زود تر بخوابید. اضطراب و استرس بخود راه ندهید. اگر استرس و یا ترس از امتحان دارید، لحظه ی به دعا، نماز، یا هرچیزی که به شما آرامش می بخشد، بپردازید. بخداوند توکل کنید.
  • صبح بعد از ادای نماز و صرف صبحانه ی مناسب و عاری از چرب زیاد،نظر به وقت امتحان آماده رفتن به محل امتحان شوید. کارت ورود به امتحان و اسناد و اشیای را که اداره ملی امتحانات بدان توصیه نموده است همراه با مقداری شیرینی جات یا شکلات جهت رفع خستگی ذهنی، با خود داشته باشید. از آوردن اشیای غیرالزامی خودداری کنید. متوجه باشید زمانی حرکت کنید که بتوانید سر وقت یا چند دقبقه قبل از زمان معینه در امتحان حاضر شوید. زیاد زود رسیدن، و دیر رسیدن به محل امتحان هر دو استرس ایجاد می کند. ترافیک، مشکلات مسیر راه محل امتحان را در نظر بگیرید تا ناوقت نرسید.
  • در مسیر راه یا زمان ورود به محل امتحان نخوانید. حالا ذهن تان را آرام نگهدارید. و به ذکر، دعا یا هر چیزی که ذهن تان را آرام می کند بپردازید.
  • شما تا کنون تمام تلاش تان را کرده اید، پس به خداوند توکل کنید و افکار منفی را به ذهن خود راه ندهید.
  • وقتی ممتحن وارد می شود، به رهنمایی های شان به دقت گوش دهید.
  • زمانی که امتحان آغاز می شود با اعتماد به نفس کامل شروع کنید. قبل از حل سوالات، نام و مشخصات لازمه خویش از قبیل ID و شماره فورم را در ورق جوابات بنویسید.
  • وجواب هر سوالی را که حل می کنید، در شماره مربوطه در ورق امتحانات برسانید.
  • بیاد داشته باشید که امسال برای هرکسی فورمه جداگانه با آی دی مختص به آنفرد در نظر گرفته شده است. با آنهم اگر در جریان امتحان کسی جواب سوال را به شما گفت، که مخالف جواب شما بود، خوب است بخود اعتماد کنید و جواب خودرا برگزینید تا جواب دیگری که از صحت و سقم آن آگاهی ندارید. 
  • اولا سوالاتی را که کاملا مطمین هستید، حل کنید و جواب هرکدام را در شماره مربوطه جدول جوابات برسانید.
  • اگر در میان سوالات، سوالاتی هست که حل آنرا می دانید ولی فکر می کنید، وقتی زیادی می گیرد. اینگونه سوالات را با علامه x نشانی نمایید و ازآن بگذرید. چون در مدت که این سوال را حل می کنید، می توانید دو یا سه سوال دیگر را حل کنید.
  • سوالات را که نمی دانید، با علامه – نشانی کنید و ازآن بگذرید. به سوالات که مشکوک هستید علامه ؟ یا یک علامه دیگر بزنید. نگران نباشید اغلب با حل کردن چند سوال، خیلی از چیزها به یاد تان خواهد آمد. بعد از آن که سوالات کاملا اطمنانی را حل کردید. به سوالات که می دانستید ولی وقت گیر بود بپردازید.و بعد از حل علامه تیک بزنید. سپس به سوالات که مشکوک هستید بپردازید. اگر اطمینان به کدام گزینه ی از این سوالات حاصل شد آنرا انتخاب کنید، وگر نه اغلب گزینه ی که بار اول در ذهن تان جواب درست می اید، گزینه ی درست است.
  • سپس نوبت به سوالاتی می آید که نمی دانستید، با حل نمودن سوالات دیگر، خیلی از آنها حل خواهد شد. و سوالاتی را که نمی دانید، یکی از گزینه های شان را انتخاب کنید.
  • بدین گونه شما می توانید راحت سوالات هر بخش را در زمان معینه حل کنید. احیانا اگر نتوانستید سوالات یک قسمت را در زمان مشخص اش تمام کنید، و زمان قسمت بعدی اعلان شد، به قسمت بعدی بپردازید، در اخیر آن بخش اگر فرصت یافتید به سوالات باقی مانده مراجعه نمایید.
  • نوت:دقت کنید هر سوالی که حل می کنید شماره اش را باشماره ورق جوابات که سیاه می کنید یکی باشد.

نکته: اگر به سوالاتی برخوردید که فکر می کنید اشتباه است، آنرا تصحیح نکنید، سوالات را همانگونه که هست، حل نمایید.

بعد از این که سوالات تمام بخش ها را حل نمودید، تعداد سوالاتی را که به حل شان مطمین نبودید بشمارید و آنرا از تعداد مجموعی سوالات (160) کم کنید و سپس به 2.25 ضرب کنید تا نمره تقریبی شما حاصل شود. سپس مطابق آن رشته های را که می توانید در آن کامیاب شوید انتخاب کنید. در انتخاب کود رشته ها و نوشتن آنها در محل معینه و سیاه کردن خانه های مربوطه، دقت کنید.

امیدوارم این نوشته که تجربه ی من در عرصه امتحانات بود،  برای کانکوریان عزیز که امید آینده این وطن است، مفید و موثرواقع شود. 

نوت: استفاده از نکات فوق  و هرگونه فایده و احیانا ضرر حاصله از آن انتخاب و مسولیت خود فرد می باشد و نویسنده و این وبسایت هیچگونه مسولیت ندارد.

موفقیت همه شما را خواهانم، بهروز و سرافراز باشید.

با حرمت،

اسدالله محمدی

عضو تیم Scholarship for Afghanistan

نوت: در صورت که مفید دانستید با دوستان خویش شریک سازید.

اگر علاقمند بورسیه های تحصیلی، کنفرانس های بین المللی و برنامه های جهانی دیگر هستید به برگه فرصت های این وبسایت مراجعه نمایید.